Horder af sydkoreanere traver rundt i naturen, hver
eneste dag. På søndage eksploderer det. Her i efterårs sæsonen kan der ligefrem
være kø på de mest populære af de flere tusinde traveruter rundt om i landet.
Millioner af koreanere i alle aldre og fra alle sociale lag vil ud og nyde
bjergskråninger beklædt med efterårsløv i gyldne farver – eller måske lige så vigtigt, vise sig frem i den nyeste hiking mode.
For når koreanere viser sig frem, er både
fortovscafeer og strandpromenader sidespor, det hotte sted at flashe seneste
mode er ude på vandrestierne, eller i det mindste på p-pladserne lige op til
vandrestierne.
Jeg var omringet af lange opgivende blikke, med et
svagt glimt af foragt og medlidenhed, især sandalerne var årsag til hovedrysten
på min første amatøragtige ekskursion mod dette forvoksede Himmelbjerg.
For selv en mindre gåtur får koreanerne til at klæde
om til det nyeste antræk fra North Face, K2, Merrell, Black Yak, Berghaus,
Lafuma og hvad det nu ellers kan hedde, når det skal være det rigtige mærke med
den seneste Gore-Tex teknologi.
Desuden fyldes rygsækken med en letvægtsradio, en
lille handy bordgrill, diverse dåser til madvarer og risøl samt en form for
isoleret underlag, til når alt udstyr samt korpus skal hvile på toppen.
Hvile på toppen, det var hvad de fire her gjorde
forleden søndag i Youngnam Alps efter en picnic i 1189 meters højde. Ingen
tvivl om at sådan en picnic er livskvalitet, når først mad og remedier er slæbt
der op.
Og jeg må være ærlig at indrømme, at jeg også selv har været en del af en gruppe langrendsentusiaster på højfjeldet i Skandinavien, med flere liter pandekagedej og endnu flere kilo brænde i Fjällräven - den tur endte også med at gå op i en højere enhed under overskriften livskvalitet.
Men selv på helt små ture tropper koreanerne op
udstyret, så de snildt kunne være hjemmefra i en uges tid.
For de tager deres hobby seriøst og da Sydkorea nu
er den 4. største asiatiske økonomi, har koreanere fra middelklassen råd til at
forkæle sig selv med den nyeste vandremode.
Ifølge en artikel fra Business World Online i
august i år er markedet for udendørs sportstøj i Sydkorea vokset fra 1.1
billion US $ i 2006 til 5,3 billion i 2012. Det er mange penge.
Jeg har noteret mig, at danske Hummel er her, men det
er de allerstørste internationale mærker, der for alvor har sat karabinhagen
fast i det sydkoreanske marked.
Det mere fancy vandretøj glider endda ind i
gadebilledet i byerne og bliver brugt til at give kontorantrækket et mere
afslappet look. Jo hiking er haute cuture.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar