Det er 25 dage siden. I går fik jeg et nyt kig ned i dokken.
Det var næsten chokerende – tonsvis af stål er blevet svejset sammen i løbet af
24 dage.
Jeg er imponeret. For at forstå effektiviteten får du lige et gensyn med
billedet, fra da det første stykke af kølen blev lagt i dokken.
Og den 10. december så det sådan ud, en god del af de over 300
skibs-tegninger er blevet til konkrete store dele af en tanker, som så igen er
blevet samlet. Det er lidt svært at forholde sig til størrelsen, men der står en mand i en kurv for enden af en lille kran langs med skibssiden.
Her skubbes et stort stykke skillevæg mellem tankene nede i
skibet på plads. Kranen står for det grove, og de tre mænd på billedet tager sig
af finjusteringen….ikke noget med at stikke tæerne for langt frem.
Efterhånden som skillevæggene er på plads, går andre
specialister i gang med at bygge stillads op, så der er gjort klar til at bygge
selve den tank, som skal holde på den naturgas, skibet bliver bygget til at
fragte rundt. At bygge tankene, er den del af skibsbyggeriet, der tager længst
tid.
I årene frem til at Danmarks sidste store skibsværft
Lindøværftet lukkede i 2012, blev værftets administrerende direktør Torben
Anker Sørensen af og til citeret for sætninger som; “..det er nødvendigt for de værftsansatte at arbejde smartere
og hurtigere i konkurrencen med først og fremmest kinesiske og koreanske
skibsværfter”. (Berlingske Business opdateret 24. maj 2012)
Men smartere og hurtigere – kunne ikke slå subsidier fra den
Sydkoreanske regering og billigt stål i Asien.
Billedet her under er fra den 28. november - 10 dage efter det første billede.
Og nu fra en halvt færdig LNG tanker til en splinter ny
umulig ovn. Jeg ved godt, at man ikke kan bage i en LNG tanker eller sejle i en
bageovn, men hold ud, - min pointe
handler om effektivitet.
Sagt på almindelig jysk har jeg haft meget bøvl med den
bageovn, der er der, hvor jeg bor. For det første er det at lave noget som
helst i en ovn temmelig eksotisk for koreanere, for det andet har de ikke meget
forstand på brød. Så da jeg gang på gang havde hevet brød ud, der mindede om
det snobrød helt ferske Grønsmutter brænder på deres første spejderlejr, tog
jeg affære for at få en anden ovn.
Det var en lang og meget
besværlig proces med klimaks, da der kom 6 personer på besøg for at se den elendige
ovn.
De fire kom helt fra Seoul, hvor LG, som har produceret ovnen, har hovedkontor.
Jeg tror, deres mission var at bevise, at LGs ovne er perfekt.
Én skulle køre bilen her til, én var med kun for at måle temperaturen i ovnen, en tredje var med fordi hun skulle bage i min ovn, en fjerde var med fordi han var deres chef.
Det tager cirka 4-5 timer at køre fra Seoul til Ulsan og lige så lang tid tilbage.
Ud over de fire fra Seoul, kom den lokale vicevært også, jeg
aner ikke hvordan han blev blandet ind i det og endelig kom der en repræsentant
fra det firma, lejligheden er lejet igennem.
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad de konkluderede
efter deres bage-eksperiment, …de kiggede stolt på deres sorte boller, men de
ville dog prøve at bage én gang til hjemme i Seoul!
Timelønnen i Korea er ikke specielt lav, kontorarbejdere får
udbetalt i gennemsnit 15.000 d.kr om måneden. Den samlede timeløn, der blev
brugt på kørsel og bagning den dag, kunne snildt havde betalt en ny ovn.
Og så er det jeg tænker – hvis verdens største skibsværft
blev gået efter i sømmene, ville der sikkert også være potentiale for
effektivisering, også selv om de næsten har fyldt tørdokken med skib på blot 24 dage.
Hyundai Heavy Industries skibsværft her i Ulsan blev bygget i
1972, simultant med at det første skib blev produceret, siden er det udvidet
med knopskydning i alle retninger. Det betyder også at det efter nutidige
forhold ikke specielt strømlinet.
Hver nat bliver der flyttet rundt på store stålelementer, fordi produktionshaller ligger alt for langt væk fra, hvor det, der produceres,
skal bruges bagefter.
Og når man bevæger sig inde på værftet, er det som om, en kæmpe har vendt bunden op på en kasse med over dimensionerede legoklodser. For en udenforstående ser det ud som om disse mastodont elementer ligger hulter til bulter på det mere end ni kvadratkilometer store areal.
Jeg er som sagt imponeret over hvor meget skib, de har bygget på lidt tid. Netop derfor er det vanvittigt at tænke på, hvor hurtigt de ville kunne bygge et skib, hvis de for alvor satte fokus på at bygge hurtigere og smartere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar